Časopis Folklor 12/2009   
Na úvod strohé konstatování: v sobotu 21. listopadu 2009 se konalo v příjemném prostředí TOP HOTELU Praha na Chodově setkání vedoucích členských folklorních souborů a dalších členů Folklorního sdružení ČR!

Sezeni tohoto typu bývají jednou za rok Žádni významní hosté či důležití partneři, sami se sebou a mezi sebou pouze ti, kteří na svých bedrech nesou tíhu práce s folklornírni soubory - ať už dospělými nebo dětskými ... V sobotu dopoledne byly na pořadu "oficiózní" projevy vedení Folklorního sdružení ČR, odpoledne se na 120 účastníků výročního schůzování rozdělilo do třech seminářů:
1) vedení účetnictví, získávání dotací pro soubor, festival;
2) zahraniční kontakty v práci souboru, zahraniční zájezdy;
3) propagace a medializace v činnosti vedení souboru.

Z mnoha myšlenek, které v plénu nebo na seminářích zazněly, se ve stručnosti zaměřme na rozhodující sdělení, která zazněla na posledně jmenovaném semináři, vedeném předsedou mediální komise FoS ČR Slávkem Hrzalem:

a) celková medializace a propagace folklorních akcí a dalších aktivit je na úrovni veřejnoprávních i soukromých médií s celostátní působností na velmi nízké kvantitativní úrovni, a to především na úrovni tištěných médií;
b) pořady připravované regionálnírní studii ČT v Ostravě a Brně zasluhují ocenění, jejich velmí omezený vysílací čas i periodicita jsou však nedostačující pro to, aby vytvořily široký plastický obraz o skutečném folklorním životě a dění v Čechách, na Moravě a ve Slezsku;
c) ocenění zasluhují jednotlivá regionální studia Českého rozhlasu, které se problematice folkloru přece jen věnují ze všech médií nejsystémověji, přesto rozsah a frekvence vysílaných pořadů nejsou schopny plně pokrýt a uspokojit značný zájem posluchačů o pořady s tematikou folkloru;
d) na základě výše uvedených skutečností je FoS ČR přesvědčen o nezastupitelné roli svých médií při široké, celospolečenské prezentaci veškerých svých aktivit na vertikálních i horizontálních úrovních sdružení;
e) k dispozici celé členské základně FoS ČR jsou tři vlastní "média" s celostátní působností - měsíčník FOLKLOR, webové stránky www.folklornisdruzeni.cz a direct-mailingový elektronický servis pro cca 1600 subjektů státní a veřejné správy a dalších institucí, jejichž působnost se nějakým způsobem dotýká nejrůznějších forem lidové kultury, především folklorního dění v celé společnosti i folklorního stylu života v drtivé většině měst a obcí v Čechách, na Moravě i ve Slezsku;
f) je vskutku v zájmu všech členských souborů FoS ČR, aby především jejich vedení, resp. jimi pověřené osoby úzce spolupracovaly s redaktory těchto médií a aktivně jim zasílaly zprávy, informace či další sdělení (včetně fotografií) na e-mailovou adresu infocentrum@adam. cz (pro potřeby webu a jeho šéfredaktora Dušana Macháčka), dále na e-mailovou adresu kazimir.janoska@adam.cz (pro potřeby šéfredaktora měsíčníku FOLKLOR Kazimíra Iánošky a na e-mailovou adresu vlasta.cibulova@seznam.cz (pro potřeby editorky direct - mailingového elektronického servisu Vlasty Cibulové);
g) medializace činnosti souborů (jejich vnitřní život, účast na festivalech doma i v zahraničí, významná výročí v jejich činnosti i v životě souboráků atd.) prostřednictvim výše uvedených médií s celostátní působností je významným - a nutno zdůraznit - nezastupitelným prostředkem posilování jednak jejich prestiže i celkové image ve veřejnosti, jednak významným nástrojem efektivního uplatňování jejich marketingových aktivit;
h) celkový souhrn všech mediálnich prezentací členských souborů FoS ČR je v době tzv. informační společnosti jednou z nejvýznamnějších a nejdůraznějších forem komunikace nejen se širokou veřejností, ale především s představiteli státní a veřejné správy, místní samosprávy a dalších institucí při prosazování oprávněných zájmů FoS ČR a získávání finančních pro-středků pro podporu činnosti všech svých členských organizací, členských festivalů a dalších folklorních aktivit;
i) je nutné, aby od 1. prosince 2009 byly na www.folklornisdruzeni.cz výrazně umístěny technické požadavky na obsahové i informační materiály a snímky určené ke zveřejňování na webových stránkách, v měsíčníku FOLKLOR i v direct-mailingovém elektronickém informačním servisu.

Připravil: (red)